Κάθε καινοτομία ή μέθοδος η οποία εμφανίζεται σε ευαίσθητους τομείς όπως η εκπαίδευση, για να υιοθετηθεί και να ενσωματωθεί παραγωγικά στον χώρο που αναφέρεται, χρειάζεται χρόνο. Χρόνο για να υλοποιηθούν οι απαραίτητες τεχνολογικές υποδομές υποστήριξης της καινοτομίας αλλά και να αφομοιωθεί δημιουργικά από τους ανθρώπους που θα κληθούν να την εφαρμόσουν. Προφανώς η ηλεκτρονική μάθηση είναι ένα καινοτόμο μοντέλο εκπαίδευσης , που χρησιμοποιεί για τον σχεδιασμό, την παραγωγή και τη διάδοσή του, ότι πιο σύγχρονο διαθέτει η τεχνολογία.
Η ηλεκτρονική μάθηση στη χώρα μας έχει ήδη κάνει σοβαρά βήματα ιδιαίτερα στο χώρο του δημόσιου τομέα ο οποίος έχει επενδύσει σοβαρά ποσά και έχει αποκτήσει τη σχετική τεχνογνωσία. Με βάση την τεχνογνωσία αυτή πλέον ο δημόσιος τομέας έχει αρχίσει να σχεδιάζει και να υλοποιεί έργα μεγάλης εμβέλειας (εκπαίδευση γονέων, φοιτητών, μηχανικών υπαλλήλων του δημοσίου) τα οποία διαμορφώνουν τις προϋποθέσεις για την ανάδειξη της ηλεκτρονικής μάθησης ως πυλώνα της συνεχιζόμενης κατάρτισης εργαζομένων και ανέργων. Η SQLearn στο μέτρο που της αναλογεί έχει συμβάλει στην υλοποίηση αυτών των έργων δίνοντας προϊόντα και υπηρεσίες αφού διαθέτει ένα μεγάλο αριθμό πιστοποιημένων ηλεκτρονικών μαθημάτων αλλά και μεγάλη υπολογιστική ισχύ για την εξυπηρέτηση χιλιάδων ταυτόχρονων εκπαιδευομένων.
Το δημόσιο τομέα ακολουθεί και ο ιδιωτικός, με τους μεγάλους οργανισμούς (π.χ. τράπεζες) να ενσωματώνουν στους σχεδιασμούς των τμημάτων εκπαίδευσης το μοντέλο της ηλεκτρονικής εκπαίδευσης και δειλά να το εφαρμόζουν πιλοτικά για την εκπαίδευση των υπαλλήλων τους.
Συμπερασματικά η ηλεκτρονική μάθηση στην Ελλάδα έχει πάρει τη θέση της στους σχεδιασμούς του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα και η εκτίμηση είναι ότι με την ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας και την έναρξη των χρηματοδοτήσεων του ΕΣΠΑ στην επόμενη τριετία, θα έχει σοβαρή ανάπτυξη.
Ποια είναι όμως τα ιδιαίτερα εκπαιδευτικά χαρακτηριστικά της ηλεκτρονικής μάθησης;
Το μοντέλο της ηλεκτρονικής μάθησης στηρίζεται στη μαθητοκεντρική προσέγγιση και προωθεί τη συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευομένων σε αντίθεση με τη συμβατική εκπαίδευση η οποία κατά κύριο λόγο υπηρετείται από την αυθεντία του ενός (καθηγητή). Στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ηλεκτρονικής μάθησης είναι η διαφοροποίηση των ρόλων του εκπαιδευτικού υλικού και του εκπαιδευτή. Ο εκπαιδευτής στην ηλεκτρονική μάθηση (e-tutor) σε αντίθεση με ότι γνωρίζουμε για το ρόλο του κλασσικού εκπαιδευτή, λειτουργεί ως σύμβουλος, υποκινητής και εμψυχωτής για τον εκπαιδευόμενο.
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού υλικού είναι κομβικός στην ηλεκτρονική μάθηση και για το λόγο αυτό δημιουργήθηκαν εταιρείες σαν την SQLearn που ένα μεγάλο μέρος των δραστηριοτήτων της είναι η παραγωγή ηλεκτρονικού εκπαιδευτικού υλικού. Λογισμικά παραγωγής ηλεκτρονικού υλικού προσφέρουν σημαντικές δυνατότητες για την ανάπτυξη περιεχομένου που εμπλέκει ενεργά τον εκπαιδευόμενο στη διαδικασία της μάθησης, διευκολύνοντάς τον να ακολουθήσει τη δική του μαθησιακή διαδρομή και να κατανοήσει σύνθετες έννοιες με τη χρήση πολυμεσικού υλικού. Η SQLearn είναι η μόνη εταιρεία στην Ελλάδα που έχει δημιουργήσει υλικό το οποίο έχει πιστοποιηθεί από διεθνείς οργανισμούς πιστοποίησης όπως η ECDL και η ADL.
Τι μπορεί να προσφέρει η ηλεκτρονική μάθηση στις επιχειρήσεις που ασχολούνται με την εκπαίδευση αλλά και στους εκπαιδευόμενους;
Στις επιχειρήσεις του κλάδου της εκπαίδευσης μπορεί να προσφέρει νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες δημιουργώντας νέες υπηρεσίες (ΜΒΑ με e-learning), μείωση του κόστους λόγω μείωσης των κτιριακών υποδομών και του προσωπικού αλλά και δυνατότητα παροχής των υπηρεσιών τους ανεξάρτητα από το τόπο στον οποίο είναι εγκατεστημένη η επιχείρηση.
Στους εκπαιδευόμενους νέες ευκαιρίες για ενημέρωση και κατάρτιση. Με την ηλεκτρονική μάθηση μπορεί κάποιος να μάθει αυτά που έχει ανάγκη στον χρόνο που έχει διαθέσιμο και με τον τρόπο που τον βοηθά να μαθαίνει καλύτερα. Καλό θα ήταν να θέσει κανείς την ερώτηση αυτή κανείς στους 25.000 γονείς που παρακολούθησαν το πρόγραμμα της εκπαίδευσης στις βασικές δεξιότητες από την πλατφόρμα της SQLearn. Θα μπορούσαν ποτέ να το παρακολουθήσουν αν έπρεπε να επιβαρύνουν την ήδη φορτωμένη τους καθημερινότητα με απογευματινά μαθήματα 40 ωρών;
Εκτός από το οικονομικό υπάρχει άλλο κέρδος για μια επιχείρηση όταν επιλέξει το μοντέλο της ηλεκτρονικής μάθησης;
Το πρώτο που θα κερδίσει είναι η κεφαλαιοποίηση της γνώσης που παράγεται στην ίδια την επιχείρηση και η δυνατότητα πρόσβασης σε αυτή τη γνώση από όλους τους εργαζόμενους της επιχείρησης. Ακόμα κι αν παρακολουθήσετε ένα πρόγραμμα συμβατικής κατάρτισης, πόσες φορές δε θα θέλατε να επανέλθετε στο υλικό, να θυμηθείτε την απάντηση που δόθηκε σε μια ερώτηση, να ξαναδείτε μια διάλεξη που έκανε ένας εμπειρογνώμων. Αξιοποιώντας μια πλατφόρμα η επιχείρηση έχει τη δυνατότητα να δημιουργεί μικρά και στοχευμένα προγράμματα εκπαίδευσης και ενημέρωσης του προσωπικού, ακριβώς την ώρα που τα χρειάζεται. Δεν είναι τυχαίο που πολλές επιχειρήσεις στο εξωτερικό έχουν ήδη περάσει σε μια άλλη εποχή διαχείρισης της γνώσης και χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο τις νέες τεχνολογίες στην εκπαίδευση του προσωπικού τους, με πολύ ενθαρρυντικά αποτελέσματα.
Σπύρος Γκούμας
Γενικός Διευθυντής SQLearn