Ο ιδρυτής της εταιρείας SQLearn που ειδικεύεται στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση των ναυτικών, αλλά και στελεχών της ναυτιλίας εξηγεί πόσο διαφορετικός θα είναι ο κόσμος την επόμενη ημέρα της κρίσης.
Σοβαρά πλήγματα στην παγκόσμια οικονομία, ιδιαίτερα σε τομείς όπως οι μεταφορές και ο τουρισμός έχει προκαλέσει ο κορωνοϊός. Η αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών της πανδημίας αποτελεί μία ζωτικής σημασίας πρόκληση. Οι ψηφιακές τεχνολογίες έχουν αποδείξει ότι μπορούν να βοηθήσουν προς αυτή την κατεύθυνση, καθώς, αν δεν υπήρχε η τεχνολογία, θα είχε παγώσει αυτό το διάστημα κάθε δραστηριότητα.
Ο Σπύρος Γκούμας, ιδρυτής της SQLearn, η οποία έχει ως αντικείμενο την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και δραστηριοποιείται στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, μιλώντας στο “N.M.” εξηγεί την ταχεία αφομοίωση της τεχνολογίας στην επαγγελματική ζωή, αλλά και στην καθημερινότητα του καθενός.
Η επόμενη μέρα της ναυτιλίας περιλαμβάνει το αυτόνομο πλοίο.
“Το μείζον θέμα που σήμερα αντιμετωπίζει η ναυτιλία στο επίπεδο του ανθρώπινου δυναμικού είναι η αντικατάσταση πληρωμάτων. Αυτό θα αναδείξει ακόμη περισσότερο την ανάγκη για την ανάπτυξη των αυτόνομων πλοίων. Η λειτουργία του αυτόνομου πλοίου θα μειώσει τον αριθμό των ναυτικών στο πλοίο, ενώ παράλληλα θα αυξήσει τον αριθμό των εργαζομένων στα γραφεί των ναυτιλιακών εταιρειών με σκοπό την απρόσκοπτη υποστήριξη των πλοίων. Η συλλογή των mega data που θα συγκεντρώνουν οι διάφοροι αισθητήρες που θα είναι εγκαταστημένοι στα πλοία, θα χρειάζονται και ειδικούς για την επεξεργασία τους και την λήψη αποφάσεων σχετικά με τη λειτουργία του ίδιου του πλοίου. Οπότε ένα μέρος των αποφάσεων που θα αφορούν το πλοίο θα λαμβάνεται πλέον στη στεριά και όχι στο πλοίο” και συνεχίζει:
“Αυτό σημαίνει ότι στο γραφείο θα υπάρχουν πλέον πολλές νέες ειδικότητες αλλά και ειδικότητες που παλιά είχαν αξία μόνο πάνω στο πλοίο. Αυτό θα αλλάξει τη σύνθεση του προσωπικού των γραφείων αλλά και τον τρόπο οργάνωσης του προσωπικού στη στεριά καθώς και τις απαιτούμενες γνώσεις και δεξιότητες που αυτό θα πρέπει να έχει. Θα υπάρξει ανάγκη για οργανωμένο τμήμα διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού (HR) αλλά και ειδικού τμήματος εκπαίδευσης. Προφανώς όλα αυτά, δηλαδή η οργάνωση του προσωπικού αλλά και η εκπαίδευσή του δεν μπορεί παρά να γίνεται με τη χρήση των τεχνολογιών επικοινωνίας και με βάση το μοντέλο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (e-learning)”.
Στην ερώτηση εάν μπορεί να υπάρξει αυτόνομο πλοίο ο Σπύρος Γκούμας επισημαίνει: “Η απάντηση βρίσκεται στην χρήση των drones για πολεμικούς σκοπούς. Δηλαδή η χρήση μη επανδρωμένων αεροσκαφών τα οποία επιχειρούν εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά”.
“Η δυσπιστία που υπάρχει μέχρι σήμερα για τη χρήση του e-learning έχει σχέση με την ταυτοπροσωπία του εκπαιδευομένου. Δηλαδή αν αυτός που χρησιμοποιεί τους κωδικούς για να εισέλθει στο σύστημα είναι και αυτός που πραγματικά έχει την υποχρέωση να εκπαιδευτεί.
Όλοι θα ακούσατε ότι στην τρέχουσα κρίση του κορωνοϊού η Κίνα χρησιμοποίησε ειδικά λογισμικά αναγνώρισης προσώπου. Αυτό σημαίνει ότι σύντομα ο κάθε ένας που θα χρησιμοποιεί ένα κωδικό για εκπαίδευση, θα χρειάζεται να κάνει ταυτοποίηση προσώπου για να εισέλθει, με συνέπεια να υπάρχει πλέον αξιοπιστία του συστήματος” και προσθέτει:
“Όλοι θα έχετε παρατηρήσει ότι όταν επισκέπτεστε ένα site, οι προτάσεις που δέχεστε, χωρίς να κάνετε κάτι ιδιαίτερο, είναι αυτές που η «τεχνητή νοημοσύνη» του συστήματος που τρέχει πίσω από το site, προτείνει, με βάση την καταγραφή των συνηθειών σας που έχει κάνει από προηγούμενες επισκέψεις σας. Η δεύτερη μεγάλη επανάσταση θα γίνει όταν τα συστήματα εκπαίδευσης γίνουν «έξυπνα» και προτείνουν εκπαιδεύσεις σε θεματικές που θα προκύπτουν από το κενό μεταξύ του βιογραφικού του εκπαιδευόμενου και των αναγκών της εταιρείας.
Αυτό προϋποθέτει φυσικά τη δημιουργία μιας μεγάλης βάσης δεδομένων με καταγραφή των χαρακτηριστικών των μαθημάτων που θα περιέχει ώστε να μπορεί το σύστημα να κάνει τις σωστές επιλογές των προτάσεων προς τον εκπαιδευόμενο”.
Εστιάζοντας στη ναυτιλία ο Σπύρος Γκούμας επισημαίνει:
“Ειδικότερα στο χώρο της ναυτιλίας, γίνεται ήδη προσπάθεια τα τελευταία χρόνια να ενσωματωθούν στις δραστηριότητές της οι εφαρμογές των σύγχρονων τεχνολογιών, οι οποίες υπόσχονται ένα πιο βιώσιμο και αποδοτικό μέλλον. Τεχνολογίες για την ασφάλεια εν πλω, συστήματα δορυφορικής και υβριδικής επικοινωνίας, συστήματα παρακολούθησης των φορτίων, μη επανδρωμένα πλοία και ο απομακρυσμένος έλεγχος πλοίων από την ξηρά, είναι μερικές από τις τεχνολογικές λύσεις που η ναυτιλιακή βιομηχανία καλείται να υιοθετήσει στο κοντινό μέλλον, με την πανδημία του κορονοϊού να επισπεύδει τη θεμελίωσή τους”.
Όσον αφορά στο κομμάτι του training, ο Σπύρος Γκούμας υπογραμμίζει ότι “οι αναταράξεις που προκάλεσε η πανδημία είναι μεγάλες, καθώς, αφενός καθίσταται αδύνατη η δια ζώσης εκπαίδευση των ναυτικών και αφετέρου θα πρέπει να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη συνέχιση της εκπαίδευσής τους. Τη λύση στο πρόβλημα αυτό έρχεται να δώσει το e-learning, το οποίο ήδη τυγχάνει θερμής αποδοχής από την ελληνική αγορά. Ενδεικτικά, το σύστημα e-learning και τα μαθήματά της SQLearn χρησιμοποιούνται σε πάνω από 800 πλοία και περισσότερους από 25.000 ναυτικούς” και συνεχίζει:
“Η SQLearn δίνει τη δυνατότητα στις ναυτιλιακές εταιρείες να συνεχίσουν να εκπαιδεύουν το προσωπικό τους χωρίς καμία διακοπή, παρέχοντάς τους σύστημα e-learning και ηλεκτρονικά μαθήματα πιστοποιημένα από τον αμερικανικό νηογνώμονα ABS και βασισμένα σε θέματα της STCW. Χάρη στις υπηρεσίες της SQLearn, τόσο το προσωπικό εν πλω, όσο και το προσωπικό στη στεριά, μπορεί να εκπαιδεύεται γρήγορα και αποτελεσματικά, χωρίς να επηρεάζεται από τους περιορισμούς στις μετακινήσεις. Επιπλέον, με τις «εικονικές αίθουσες» που παρέχει η SQLearn και τον τρόπο που αυτές είναι οργανωμένες, υποκαθίστανται όλες οι εκπαιδευτικές λειτουργίες που υλοποιούνται σε μία φυσική αίθουσα.
Το μόνο που χρειάζεται είναι οι εκπαιδευόμενοι να διαθέτουν έναν φορητό ή έναν επιτραπέζιο υπολογιστή με ένα σύγχρονο λειτουργικό σύστημα. Εναλλακτικά, μπορούν να χρησιμοποιήσουν ένα tablet ή smartphone με Android ή iOS. Επιπλέον, οι εκπαιδευόμενοι που θέλουν να πραγματοποιήσουν συνεδρίες σύγχρονης εκπαίδευσης θα πρέπει να έχουν μία απλή web camera, όπως αυτή που έχουν ενσωματωμένη οι περισσότεροι φορητοί υπολογιστές”.
Το e-learning βοηθάει τις ναυτιλιακές εταιρείες να επιτύχουν γρήγορα και αποτελεσματικά τους εκπαιδευτικούς τους στόχους. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι συμβάλλει στη βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης και ταυτόχρονα στη μείωση του training προϋπολογισμού εκπαίδευσης , το οποίο περιλαμβάνει έξοδα μετακίνησης, εξασφάλιση του χώρου που θα γίνει η εκπαίδευση, ενώ καταργείται η ανάγκη συγκέντρωσης των εκπαιδευόμενων σε συγκεκριμένο μέρος.
Η SQLearn, προκειμένου να βοηθήσει από την πλευρά της τη ναυτιλιακή κοινότητα αυτή τη δύσκολη περίοδο, ανέπτυξε ένα ηλεκτρονικό μάθημα για ευαισθητοποίηση απέναντι στην πανδημία του COVID-19 με βάση τις οδηγίες του IMO και του WHO και το προσφέρει δωρεάν. Το μάθημα, με τίτλο «Coronavirus Disease (COVID-19) Awareness Course, based on IMO & WHO guidance», στοχεύει στο να βοηθήσει τις ναυτιλιακές εταιρείες να διαδώσουν τις πληροφορίες που παρέχει ο ΙΜΟ και ο WHO, ώστε να ενημερώσουν το προσωπικό τους και να εμποδίσουν την εξάπλωση του ιού.
Πηγή: Newmoney