Το μοντέλο “flipped classroom”
Πρόκειται για ένα νέο διδακτικό μοντέλο, που χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο στην εκπαίδευση τόσο των μαθητών, όσο και των ενηλίκων και μπορεί να υιοθετηθεί με μεγάλη επιτυχία και στην εταιρική εκπαίδευση και δη μέσω e-learning, συνδυάζοντας την ασύγχρονη με τη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Αυτό το νέο εκπαιδευτικό μοντέλο, διαφοροποιείται από την παραδοσιακή, «μετωπική διδασκαλία», αφού ουσιαστικά αντιστρέφει την παράδοση του μαθήματος από τον εκπαιδευτή “στην τάξη” (σύγχρονο e-learning), με τις εργασίες για το σπίτι (ασύγχρονο e-learning). Οι παραδόσεις του μαθήματος, δηλαδή, μελετώνται στο σπίτι, ώστε να εξοικονομείται χρόνος για συζήτηση αποριών και συνεργατικές δραστηριότητες με την επίβλεψη και βοήθεια του εκπαιδευτή κατά το σύγχρονο e-learning.
Οι ιδιαιτερότητες της εταιρικής εκπαίδευσης
Όσον αφορά τις ιδιαιτερότητες της εταιρικής εκπαίδευσης, αυτές εντοπίζονται στην εκπαίδευση ενηλίκων και δη εργαζόμενων, οι οποίοι καλούνται να αποκτήσουν νέες γνώσεις και δεξιότητες ή να υιοθετήσουν νέα στάση ή συμπεριφορά, ώστε να ανταπεξέρχονται καλύτερα στην εργασία τους, κάτι που θα συμβάλλει και στην ανάπτυξη της εταιρείας στην οποία εργάζονται.
Συνεπώς, εφόσον οι εκπαιδευόμενοι είναι ενήλικες, πρέπει να γνωρίζουν εξαρχής το πλαίσιο στο οποίο θα κληθούν να αποκτήσουν τη νέα γνώση, καθώς και τα αναμενόμενα αποτελέσματα από την εκπαίδευσή τους. Επιπλέον, καθώς οι εργαζόμενοι διαθέτουν ελάχιστο ελεύθερο χρόνο, η εκπαίδευση θα πρέπει να είναι σχεδιασμένη με τέτοιο τρόπο, ώστε να αξιοποιείται αποτελεσματικά ο χρόνος αυτός, αλλά και ελκυστική ώστε να παρακινεί τους εργαζόμενους να διαθέσουν αυτόν τον πολύτιμο χρόνο στη μάθηση. Ένα ακόμη χαρακτηριστικό που οφείλει να λαμβάνει υπόψιν της η εταιρική εκπαίδευση είναι αυτό της συνεργατικότητας, καθώς η εργασία σε ομάδες και η επικοινωνία, αποτελούν βασικά στοιχεία της λειτουργίας μιας επιτυχημένης επιχείρησης.
Τα οφέλη από την εφαρμογή του μοντέλου “flipped classroom”
Το συγκεκριμένο μοντέλο, συνδυάζει οφέλη όπως:
- Η προσέλκυση του ενδιαφέροντος του εκπαιδευόμενου, καθώς αντί της στείρας παρακολούθησης μιας διάλεξης από τον εκπαιδευτή, ο χρόνος αξιοποιείται δημιουργικά, με τους εκπαιδευόμενους να εργάζονται σε ομάδες. Με αυτόν τον τρόπο, οι εκπαιδευόμενοι αποκτούν εμπειρία μέσα από δραστηριότητες που καλούνται να φέρουν εις πέρας κατά τη διάρκεια του σύγχρονου μαθήματος, αλλά και μέσα από την επικοινωνία τους με τους υπόλοιπους εκπαιδευόμενους και τον εκπαιδευτή, ο οποίος έχει ρόλο υποστηρικτικό-βοηθητικό.
- Η εξατομικευμένη μάθηση, αφού ο κάθε εκπαιδευόμενος έχει τη δυνατότητα να παρακολουθήσει και να μελετήσει το νέο μάθημα στο σπίτι μέσω βίντεο-διαλέξεων, παρουσιάσεις, τεστ αξιολόγησης (ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση) στο δικό του προσωπικό χρόνο και ρυθμό, ανάλογα με τις ανάγκες του.
- Η εξοικονόμηση χρόνου. Ο εκπαιδευόμενος, αφού πρώτα έχει μελετήσει το υλικό, είναι πλέον σε θέση να αξιοποιήσει το χρόνο της σύγχρονης εκπαίδευσης για να ανταλλάξει απόψεις και να λύσει τυχόν απορίες μέσω της συζήτησης με τον εκπαιδευτή και τους υπόλοιπους εκπαιδευόμενους, αλλά και να εξασκήσει τη νέα γνώση στην πράξη, μέσα από τις δραστηριότητες – εργασίες που αναθέτει ο εκπαιδευτής σε πραγματικό χρόνο.
- Η αποτελεσματικότερη μάθηση. Το πλαίσιο αυτό, το οποίο δίνει έμφαση στην ενεργό, βιωματική μάθηση μέσω της εξάσκησης και της πρακτικής, αλλά και της επικοινωνίας και συνεργασίας με τους άλλους, έχει αποδειχθεί πολύ αποτελεσματικότερο σε σχέση με την παραδοσιακή διδασκαλία, ενώ ταυτόχρονα, προσομοιάζει ιδαίτερα στο μοντέλο με το οποίο λειτουργούν οι σύγχρονες επιτυχημένες επιχειρήσεις (γνώσεις/ δεξιότητες – εργασία σε ομάδες – επικοινωνία).