Εκπαίδευση είναι να μαθαίνεις εκείνα που ποτέ δεν υποψιαζόσουν ότι αγνοούσες*
Της Σοφίας Παπαδοπούλου, Sea Personnel Training & CAMS Manager, GasLog Logistics
Δημοσιεύτηκε στα ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ τεύχος Νοεμβρίου 2015
Έτσι κάπως ξεκίνησε η ιδέα ενός ηλεκτρονικού εκπαιδευτικού συστήματος πριν από κάποια χρόνια. Πώς δηλαδή θα μπορούσες να διαδώσεις μια γνώση αυτούσια χωρίς αλλοιώσεις, γρήγορα και εύστοχα, σε ένα «εναλλασσόμενο» προσωπικό σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου. Τα παραδοσιακά μέσα, όπως η χρήση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, σαφώς ενισχύουν αυτήν τη λογική, αλλά δεν εκπαιδεύουν. Ενημερώνουν.
Για τα μέχρι τώρα δεδομένα, η έλλειψη τεχνολογικής υποδομής πάνω στα πλοία όπως Internet, εγκαταστάσεων και της τεχνογνωσίας αποτελούσε τροχοπέδη για την εφαρμογή μιας τέτοιας καινοτομίας. Ευτυχώς μέχρι προσφάτως… Το σωστό timing, η δημιουργία μιας πιο συγκεκριμένης ανάγκης, η γνωριμία με εκλεκτό πάροχο υπηρεσιών αποτελούν το πλέγμα των συνθηκών που οδήγησαν στην υλοποίηση του πρωτοπόρου vessel Learning Management System (v-LMS). Ένα νέο εκπαιδευτικό σύστημα, που θα καλύπτει τις δικές μας ανάγκες σε πραγματικό χρόνο! Ας αναλύσουμε όμως αυτές τις συνθήκες μία προς μία.
Συνθήκη Νο 1: Αναγνώριση της αξίας
Η αξία της σωστής και άρτιας εκπαίδευσης όλων των ναυτικών, ανεξαρτήτως εθνικότητας, είναι εμφανής και διαχρονική για την GasLog. Η αναγνώριση και ο συνεχής προσανατολισμός στη μετάδοση της ναυτοσύνης από τους ανώτερους στους κατώτερους βαθμούς ενίσχυσε την υλοποίηση του LMS.
Συνθήκη Νο 2: Η ανάγκη και η σωστή χρονική στιγμή
Η GasLog, πρωτοπόρος και πάλι στο χώρο της, έχει εφαρμόσει τα τελευταία χρόνια ένα σύστημα αξιολόγησης της συνολικής κατάρτισης του ναυτικού. Απώτερος στόχος είναι η διατήρηση αυτής της ικανότητας και της ναυτοσύνης παρά το μεταβαλλόμενο πλαίσιο, όπως π.χ οι απαιτήσεις των terminals, πολιτισμική διαφορετικότητα, επί- γνωση κατάστασης/επικινδυνότητας (situational awareness), που ορίζει όμως την ιδιαιτερότητα του ναυτικού επαγγέλματος. Αυτό το σύστημα επικεντρώνεται στον προσδιορισμό των Safety critical tasks, που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε ένα ενδεχόμενο ατύχημα, και των ρόλων που καθημερινώς τα εφαρμόζουν στην εργασία τους. Η αξιολόγηση βασίζεται σε μια ποικιλία ερωτήσεων και στην πρα- κτική αξιολόγηση από κάποιον εξειδικευμένο ναυτικό, με βάση τα πρότυπα 9DI/OPITO. Τα αποτελέσματα ήταν ενθαρρυντικά, αλλά ύστερα από τέσσερα χρόνια υπήρξε η ανάγκη για αλλαγή.
Συνθήκη Νο 3: Εύρεση έμπειρης εταιρείας
Η SQLearn είναι μια εταιρεία με εμπειρία στο χώρο της ηλεκτρονικής τηλεκπαίδευσης πανελλαδικά, η οποία παρείχε όλη την υποδομή λογισμικού και τεχνογνωσίας, που μας βοήθησε να κάνουμε πράξη τις δικές μας ανάγκες. Επαγγελματισμός, καλή διάθεση, ευελιξία, αγάπη για δημιουργία και θερμή ενασχόληση στον τομέα της ναυτιλίας είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά για τα οποία την επιλέξαμε.
V-LMS
To V-LMS χωρίζεται στο Head Quarters LMS (HQ-LMS), που αφορά την ολική διαχείριση του συστήματος, και στο vessel LMS (v-LMS), το σύστημα που εγκαθίσταται στα πλοία. Η εγκατάσταση είναι γρήγορη και η επένδυση σε τεχνολογικές απαιτήσεις μικρή.
Η διαφορά του συγκεκριμένου συστήματος από άλλα, ήδη ανα- γνωρισμένα, παρόμοια Computer Based συστήματα έγκειται στη δημιουργία και σύνθεση εκπαιδευτικού υλικού. Υλικό βασισμένο στις ιδιαιτερότητες και προδιαγραφές της διαχείρισης πλοίων φυσικού αερίου, αλλά κυρίως στην εμπειρική γνώση, που πηγάζει τόσο από τις καλές και κακές πρακτικές, στην ανάλυση παρατηρήσεων αλλά και στην καινοτόμο διάθεση του κάθε ναυτικού για αλλαγή! Στη βελτίωση, δηλαδή, εκείνων των στοιχείων που όλοι θεωρούμε ότι γνωρίζουμε αλλά τελικά αγνοούσαμε. Πολύ σημαντικό για την ανάπτυξη, ενίσχυση και διατήρηση αυτής της πλατφόρμας είναι η διαρκής ανάλυση των εκπαιδευτικών στόχων και του γενικότερου σκοπού της χρήσης της. Μέσω αυτών το ανθρώπινο δυναμικό των πλοίων θα συνεχίζει να διακρίνει τα πλεονεκτήματα και θα τροφοδοτεί με αντίστοιχες νέες ανάγκες το σύνολο της εκπαιδευτικής κατάρτισης.
Η αξιολόγηση, στο τέλος κάθε μαθήματος, ενδυναμώνει την εμπέδωση, λόγω της επανάληψης της ύλης και ταυτόχρονα δίνει συγκεντρωτικά/αναλυτικά στατιστικά αποτελέσματα για τον έλεγχο της απόδοσης των ναυτικών.
Παράλληλα, πολύ σημαντική παράμετρος της χρήσης ενός v- LMS είναι η καλύτερη οργάνωση ως προς την ανάθεση των μαθημάτων σε ολικό επίπεδο μιας και καλύπτει ταυτόχρονα όλο το προσωπικό ανεξαρτήτως εθνικότητας στον οργανισμό. Οι δυνατότητες αυτής της πλατφόρμας είναι πολλές. Μερικές από αυτές είναι τα webinar(s), virtual classrooms, ζωντανή μετάδοση συνεδρίων (crew conference). Τα πλεονεκτήματα επίσης περιλαμβάνουν τη μείωση των εξόδων μεταφοράς και του ενεργειακού αποτυπώματος (CO2), τη δημιουργία E-Library, την ενεργή συμμετοχή, την επιλογή μετάδοσης σε πολλές γλώσσες κ.ά. Η ουσία πηγάζει από την ευθύνη μας και η καινοτομία εξυπηρετεί το σκοπό. Εκεί πρέπει να εστιάζουμε και εκεί πρέπει να επενδύουμε.
* Daniel Borotin (γ. 1914), Αμερικανός Ιστορικός