Ο μαθηματικός από τα Καμίνια που, μετά από χρόνια θητείας ως καθηγητής, στράφηκε στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση ενηλίκων για να βρει τελικά… λιμάνι στη ναυτιλία, δημιουργώντας τη μοναδική ελληνική εταιρεία που δραστηριοποιείται στον τομέα αυτό.
Αν έχεις καινοτόμες ιδέες και διάθεση για δουλειά, τότε όλοι οι δρόμοι οδηγούν στη… ναυτιλία. Τίποτε δεν προδίκαζε την επαγγελματική πορεία του κ. Σπύρου Γκούμα, όταν μαθητής στο δημόσιο σχολείο των Καμινίων, στον Πειραιά, αποφάσισε να σπουδάσει Μαθηματικά. Εργαζόταν από 12 ετών, γι’ αυτό και δεν φοβήθηκε ποτέ τη σκληρή δουλειά και το ρίσκο, ενώ οι εμπειρίες του αυτές τον βοήθησαν να πατήσει γερά στα πόδια του από πολύ νεαρή ηλικία. Μόλις πήρε το πτυχίο του μαθηματικού άρχισε να διδάσκει σε φροντιστήριο.
Γρήγορα βρέθηκε με ένα δικό του, στη Γλυφάδα, στο οποίο έφτασε να απασχολεί έως και 60 καθηγητές. Πνεύμα ανήσυχο, δεν επαναπαύτηκε στις δάφνες του, όπως θα έκαναν πολλοί άλλοι στη θέση του. Σε ηλικία 38 ετών εγκαταλείπει την εκπαίδευση με την κλασική της μορφή για να ξανακαθίσει στα θρανία. Πούλησε το φροντιστήριο κι έκανε μεταπτυχιακό στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση ενηλίκων. Δεν σκέφτηκε να ασχοληθεί με κάτι άλλο εκτός από την εκπαίδευση γιατί, όπως λέει ο ίδιος, «είμαι πάνω απ’ όλα δάσκαλος».
«Στη διάρκεια του μεταπτυχιακού διαπίστωσα ότι, αν συνδυαστεί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση με την τεχνολογία, θα είναι μια μεγάλη επιχειρηματική ευκαιρία», λέει στο «business stories».
Ήταν το δεύτερο βήμα στην καριέρα του, αλλά όχι και το τελευταίο. Ιδρυσε την πρώτη εταιρεία το 2001 ως ατομική. Πέντε χρόνια αργότερα σύστησε την SQLearn, η οποία άρχισε να συνεργάζεται με τράπεζες και ασφαλιστικές εταιρείες που ήθελαν να εκπαιδεύουν το προσωπικό τους και να το ενημερώνουν για όλες τις νέες εξελίξεις πάνω στο αντικείμενό τους χωρίς να μαζεύουν τους εργαζομένους σε μια αίθουσα. Εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Η στροφή προς τη θάλασσα
«Όταν έκλεισε ο κύκλος των μεγάλων εταιρειών της στεριάς, αποφασίσαμε να στραφούμε σε έναν άλλον μεγάλο κλάδο με πολλές εκπαιδευτικές ανάγκες, που είναι η ναυτιλία. Διαπιστώσαμε ότι είναι το μέλλον της εταιρείας. Για τον λόγο αυτόν αποφασίσαμε να επενδύσουμε πολλά σε αυτόν τον κλάδο. Υπήρχαν ανάγκες τις οποίες ήρθαμε να καλύψουμε. Σταθήκαμε απέναντι στον διεθνή ανταγωνισμό, κόντρα σε κολοσσούς, βρήκαμε τα κενά τους στην παροχή υπηρεσιών, τομείς τους οποίους δεν είχαν σκεφτεί να καλύψουν, γίναμε επινοητικοί – ευρηματικοί και καταφέραμε να εισέλθουμε και να πετύχουμε στη ναυτιλιακή βιομηχανία, που είναι άκρως ανταγωνιστική. Είμαστε η μοναδική ελληνική εταιρεία που δραστηριοποιείται στον τομέα αυτόν», δηλώνει ο κ. Γκούμας.
Το νομοθετικό πλαίσιο της ναυτιλίας είναι απαιτητικό. Οι εταιρείες πρέπει να εκπαιδεύουν, σε τακτά χρονικά διαστήματα, τόσο τους ναυτικούς που είναι μέλη πληρώματος στα πλοία του, όσο και τους εργαζόμενους στα γραφεία προκειμένου να τους ανανεώνουν τα απαραίτητα πιστοποιητικά. Οι ναυτιλιακές εταιρείες κρατούσαν όλα τα στοιχεία σε Εxcel, και πάλευαν με την εσωτερική γραφειοκρατία.
Ο κ. Γκούμας ήρθε να τους δώσει τη λύση. Πλέον μπορούν να συγκεντρώσουν όλη την πληροφορία γύρω από την εκπαίδευση σε μια κοινή βάση δεδομένων.
«Φτιάχνουμε μια ηλεκτρονική πλατφόρμα που έχει μέσα μαθήματα τόσο για τους ναυτικού, όσο και για τους υπαλλήλους μιας εταιρείας. Αυτό που ζητάνε οι ναυτιλιακές είναι μία λύση που να μπορούν να συγκεντρώσουν όλη την πληροφορία γύρω από την εκπαίδευση, όπου κι όπως και αν αυτή πραγματοποιείται, σε μια κοινή βάση δεδομένων. Παράλληλα, έχουμε αναπτύξει 42 τίτλους έτοιμων ψηφιακών μαθημάτων για τη ναυτιλία, πιστοποιημένους από τον αμερικανικό νηογνώμονα ABS. Οι ναυτιλιακές εταιρείες κάνουν εκπαιδεύσεις στα training centers-εκπαιδευτικά κέντρα της Ουκρανίας, των Φιλιππίνων και αλλού, αλλά και στα εκπαιδευτικά κέντρα που έχουν οι ίδιες. Κάνουν εκπαίδευση σε τρίτους, όπως σε προσωπικό από τους νηογνώμονες. Επίσης, εκτός από την εκπαίδευση, πάνω στο πλοίο λαμβάνουν χώρα και διάφορα γυμνάσια. Μετά από ένα ατύχημα, οι εταιρείες είναι υποχρεωμένες να στείλουν όλα τα στοιχεία και τις πληροφορίες για το περιστατικό στο σύνολο των πλοίων του στόλου τους για να γίνει εκπαίδευση του προσωπικού ώστε να μην επαναληφθεί στο μέλλον κάτι ανάλογο», εξηγεί.
«Έως τώρα όλα τα στοιχεία και τις πληροφορίες γύρω από την εκπαίδευση τις είχαν σε Εxcel ή και σε χειρόγραφα. Οταν έληγε ένα πιστοποιητικό, έπρεπε να ξανακαλέσουν τους εργαζομένους και ναυτικούς για εκπαίδευση και ανανέωσή του. Εμείς φτιάξαμε σύστημα που ενσωματώνει όλη αυτή την πληροφορία σε μια κοινή βάση δεδομένων. Οργανώνουμε την εκπαίδευσή τους βάσει των διεθνών δεδομένων και απαιτήσεων και μέσω του συστήματος οι εταιρείες βγάζουν δείκτες σε σχέση με τις ώρες εκπαίδευσης, την αποδοτικότητα της εταιρείας, καθώς και δείκτες της εκπαίδευσης σε σχέση με ατυχήματα. Με τον τρόπο αυτόν κερδίζουν χρόνο, ενώ η διαχείριση της εκπαίδευσης γίνεται όχι μόνο πιο εύκολη, αλλά έχει και λιγότερο κόστος. Η πρόσβαση για τους εργαζομένους και τους ναυτικούς γίνεται μέσω υπολογιστή, ακόμα και μέσω εφαρμογής στο κινητό. Για παράδειγμα, αν ένα μάθημα αρχίζει την 1η Αυγούστου, στέλνουμε, κάποιες ημέρες νωρίτερα, ηλεκτρονικό μήνυμα μέσω του συστήματος σε όσους είναι εγγεγραμμένοι σε αυτό. Δύο ημέρες πριν την 1η Αυγούστου φεύγει το mail σε όλους όσοι είναι γραμμένοι στο συγκεκριμένο μάθημα, που στο οποίο αναφέρουμε ότι σε δύο ημέρες ξεκινάει το μάθημα.Την 1η Αυγούστου τους υπενθυμίζουν ότι προέχει να κάνει log in στο ηλεκτρονικό σύστημα γιατί ξεκινάει το μάθημα. Στις 5 του μήνα μπαίνει το σύστημα μόνο του και βλέπει ποιοι δεν έκαναν log in.Οπότε επανέρχεται και στέλνει ξανά ηλεκτρονικό μήνυμα σε αυτούς που δεν έχουν κάνει εγγραφή», προσθέτει.
Ο κ. Γκούμας τονίζει ότι «μέσω του συστήματος καταλαβαίνουμε ποιες είναι οι ανάγκες εκπαίδευσης για κάθε ναυτικό. Οι ναυτικοί κάνουν εκπαίδευση διαφόρων τύπων, μεταξύ των οποίων και ηλεκτρονική.
Ενοποιήσαμε τις ανάγκες που έχει κάθε ναυτικός ανάλογα με το αξίωμα και την πρόοδό του στα εξ αποστάσεως μαθήματα. Επίσης, το σύστημα έχει τη δυνατότητα να επισημαίνει όλα τα στοιχεία που προκύπτουν από τις επιθεωρήσεις που γίνονται στο πλοίο και να λέει στον υπεύθυνο σε ποιο θέμα χρειάζεται περισσότερο εκπαίδευση, άρα και ποιο συγκεκριμένο μάθημα πρέπει να παρακολουθήσουν. Οταν έρθει, για παράδειγμα, μια εταιρεία που είναι oil major να τους ελέγξει πριν ναυλώσει το πλοίο, βγάζουν συνολικό φάκελο του ναυτικού, εύκολα, γρήγορα και έγκυρα και αυτό είναι το πιο ελκυστικό για τις ναυτιλιακές.Το κάθε πλοίο έχει ένα δικό του σύστημα εγκατεστημένο που είναι ίδιο με της στεριάς. Είναι κάτι μοναδικό που το προσφέρει πλέον μόνο η SQLearn. Παλιά στέλνανε έναν υπολογιστή πάνω στο πλοίο από τον οποίο, περνούσε όλο το πλήρωμα για να παρακολουθήσει τις εκπαιδεύσεις. Εμείς στέλνουμε σε κάθε πλοίο έναν server που μπαίνει στο σύστημα του πλοίου. Κάθε ναυτικός μπαίνει μέσω τάμπλετ ή PC, εισάγοντας τον δικό του κωδικό, και βλέπει το σύστημα που υπάρχει και στη στεριά, στα γραφεία της ναυτιλιακής. Ο server επικοινωνεί μία ή όσες φορές θέλουμε την ημέρα με το κεντρικό σύστημα της εταιρείας και ενημερώνει τι έχει συμβεί πάνω στο πλοίο. Οπότε στα γραφεία έχουν γνώση σε πραγματικό χρόνο για το σύνολο των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων στο σύνολο του στόλου».
Το σύστημα της SQLearn καλύπτει και τα γυμνάσια που γίνονται σε ένα πλοίο.
«Υπάρχει ένα ημερολόγιο στον server που ενημερώνει για το ποια γυμνάσια θα γίνουν ανά μήνα, μαζί με τα σενάριά τους. Στη συνέχεια όταν γίνει το γυμνάσιο, οι φωτογραφίες και τα βίντεο αποθηκεύονται στο ίδιο σύστημα. Οπότε στον έλεγχο από τις αρμόδιες αρχές και φορείς ο ελεγκτής βλέπει και οπτικό υλικό, ενώ κρατείται ως αρχείο για την εταιρεία. Κάνουμε πραγματική εκπαίδευση μέσω της τεχνολογίας και δεν τη χρησιμοποιούμε απλώς όπως κάνουν οι ανταγωνιστές μας», υπογραμμίζει ο κ. Γκούμας.
Είναι κομβικής σημασίας ότι οι επικεφαλής του σχεδιασμού της εκπαίδευσης της SQLearn είναι εκπαιδευτικοί και όχι ναυτικοί. Η εταιρεία συνεργάζεται με 23 από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες παγκοσμίως, ενώ στόχος είναι μέχρι το τέλος του 2018 να αυξηθούν ακόμη περισσότερο.
«Έχουμε 50 εργαζομένους. Είναι νέοι επιστήμονες με μέσο όρο ηλικίας τα 26-28 έτη. Είναι εκπαιδευτικοί, τεχνικοί πληροφορικής και νέων τεχνολογιών-designers και διοικητικό προσωπικό. Ολοι έχουν τουλάχιστον ένα μεταπτυχιακό. Υπάρχει εργαζόμενός μας που ήταν στο Χόλιγουντ σε στούντιο που έφτιαχναν ταινίες κινουμένων σχεδίων», δηλώνει. Οσο για τον τρόπο που αντιμετώπισε ως επιχειρηματίας τις δυσκολίες που προέκυψαν από την οικονομική κρίση, ο ίδιος τονίζει ότι πίστεψε και έκανε πράξη το ρητό ότι τέτοιες δύσκολες συνθήκες δημιουργούν ευκαιρίες:
«Η κρίση δημιουργεί ευκαιρίες. Και αυτό είναι πραγματικότητα για εμάς. Στην πορεία μας τα τελευταία χρόνια είχαμε να αντιμετωπίσουμε δύο δυσκολίες. Την οικονομική κρίση και ότι είμαστε μια εταιρεία καινοτομίας. Το μυστικό μας είναι ότι είχαμε μια πρωτοπόρο ιδέα για την παγκόσμια ναυτιλία. Είναι ενδεικτικό ότι τα τελευταία τέσσερα χρόνια διπλασιάσαμε τον τζίρο και το προσωπικό».
Από όλη τη συζήτηση κρατήσαμε για το τέλος την αχτίδα ελπίδας για όλη τη νέα γενιά όπως την αποτύπωσε ο Ελληνας μαθηματικός από τα Καμίνια, που τόλμησε να ρισκάρει και πέτυχε κάνοντας άλμα πίστης στις δυνατότητές του: «Το ελληνικό μυαλό δεν συγκρίνεται σε σχέση με ό,τι έχουμε δει στο εξωτερικό».
Δωρεά σε 10 ναυτικές ακαδημίες
Η εταιρεία SQLearn μέσα στο 2018 δώρισε σε 10 Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) από ένα ολοκληρωμένο σύστημα εξ αποστάσεως κατάρτισης (e-learning) στο πλαίσιο της Εταιρικής Κοινωνικής Υπευθυνότητας και σε συνεργασία με το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Το σύστημα δίνει τη δυνατότητα στους σπουδαστές των ΑΕΝ να αποκτήσουν εξειδικευμένες τεχνικές γνώσεις και, κυρίως, δεξιότητες με τρόπο σύγχρονο, αλλά και χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση για τα επόμενα τρία χρόνια. Συνεχίζοντας τις δράσεις Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, μετά τη χορηγία στις ΑΕΝ, η SQLearn συνεργάζεται με το Ιδρυμα «Μαρία Τσάκος» και παραχωρεί δωρεάν σύστημα e-learning στο ναυτικό λύκειο «Τσάκος Ελληνικά Εκπαιδευτήρια Ναυτικών Σπουδών» (TEENS) που θα εγκαινιαστεί στις 12/9 στη Χίο.
Του Μηνά Τσαμόπουλου
Πηγή: newmoney.gr