Σκοπός: να αναδειχθεί η αποτελεσματικότητα από εκπαιδευτική άποψη του e-learning και να αποδειχθεί το οικονομικό όφελος για την επιχείρηση.
Σε περίοδο οικονομικής κρίσης γίνεται πάντα αναδιάρθρωση των πόρων της κοινωνίας και των επιχειρήσεων. Είναι η στρατηγική επιλογή για την επιβίωση και της κοινωνίας και της επιχείρησης. Η επιτυχής αναδιάρθρωση των πόρων εκτός των άλλων, μπορεί να επιτευχθεί με την προσεκτική οργάνωση της εκπαίδευσης. Όταν μια επιχείρηση αποφασίζει να επενδύσει στην εκπαίδευση θα πρέπει να θέσει δύο βασικά ερωτήματα:
- Ποια είναι η αποτελεσματικότερη μορφή εκπαίδευσης;
- Πόσο συμφέρουσα είναι η επένδυση στη σχέση κόστος-όφελος;
Είναι προφανές ότι ο άνθρωπος μαθαίνει με τον ίδιο τρόπο αλλά σε κάθε εποχή, με τα μέσα που έχει στη διάθεσή του.
Δεν μπορεί να εκπαιδευτεί σήμερα, ιδιαίτερα ένας νέος εργαζόμενος, ο οποίος έχει μάθει να χρησιμοποιεί στην καθημερινότητα του την τεχνολογία για να εργαστεί ή να διασκεδάσει με τη χρήση μέσων που έχουν ξεπεραστεί. Δεν μπορεί η ζωή του να είναι σε τεχνολογικά περιβάλλοντα και η εκπαίδευσή του να είναι με πίνακα, κιμωλία και περιγραφές όταν μπορεί να έχει διαδραστικό πίνακα, πλατφόρμα
διαχείρισης της εκπαίδευσης και πολυμεσικό διαδραστικό υλικό. Αν επιλεγεί η κλασική μορφή εκπαίδευσης τότε ουσιαστικά αναιρείς την εκπαίδευση αφού την κάνεις ένα κομμάτι ξεκομμένο από την καθημερινότητα του εκπαιδευομένου και ως εκ τούτου ο ίδιος την προσλαμβάνει ως επιβαλλόμενη αναγκαιότητα.
Ποια είναι η μέθοδος εκπαίδευσης που λειτουργεί στα πρότυπα της καθημερινότητας και αξιοποιεί ότι πιο σύγχρονο διαθέτει η τεχνολογία; Μα φυσικά το e-learning, αφού όλη η διαχείριση της εκπαίδευσης γίνεται από ειδικά λογισμικά (Learning Management System, LMS), το υλικό είναι πολυμεσικό δηλαδή διαθέτει ήχο, video, επικοινωνία (διάδραση) με τον εκπαιδευόμενο δηλαδή διαθέτει όλα τα χαρακτηριστικά των περιβαλλόντων που καθημερινά επισκέπτεται ο εκπαιδευόμενος στους ψηφιακούς χώρους κοινωνικής δικτύωσης.
Είναι όμως αποτελεσματικό εκπαιδευτικά το e-learning;
Στην Γερμανία, μελέτη που έγινε για να ερευνήσει την αποτελεσματικότητα της χρήσης των τεχνολογιών στην εκπαίδευση και ιδιαίτερα του e-learning απέδειξε ότι:
- με την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης ανεξάρτητα από τη μέθοδο που επιλέγεται τα αποτελέσματα είναι τα ίδια,
- όμως σε βάθος χρόνου αυτοί που εκπαιδεύονται με e-learning έχουν συγκρατήσει μεγαλύτερο ποσοστό γνώσεων από αυτούς που εκπαιδεύονται με την κλασική μορφή.
Είναι λοιπόν προφανές ότι το e-learning είναι μια αποτελεσματική μορφή εκπαίδευσης. Είναι όμως και οικονομική;
Γενικά τα σημεία κόστους μιας κλασικής εκπαίδευσης, τα οποία επαναλαμβάνονται κάθε φορά που γίνεται η εκπαίδευση είναι: ο χώρος εκπαίδευσης, το εκπαιδευτικό υλικό, η μετακίνηση των εκπαιδευομένων, η διαμονή των εκπαιδευομένων, η αμοιβή για εκτός έδρας, η απώλεια εργασίας, το κόστος του εκπαιδευτή, το κόστος εστίασης και η διαχείριση της εκπαίδευσης.
Τα σημεία κόστους του e-learning είναι: η χρήση του LMS, το οποίο αν είναι ανοικτού κώδικα είναι δωρεάν, η παραγωγή του περιεχομένου το οποίο όμως γίνεται μια φορά και μπορεί να χρησιμοποιηθεί από το σύνολο των εργαζομένων μιας επιχείρησης και το κόστος του εκπαιδευτή ο οποίος θα απασχοληθεί όμως για κάθε πρόγραμμα στο 30% από ότι στην κλασική εκπαίδευση.
Κλασική εκπαίδευση | e-learning |
Χώρος εκπαίδευσης | – |
Εκπαιδευτικό υλικό | Εκπαιδευτικό υλικό |
Μετακίνηση εκπαιδευομένων | – |
Διαμονή εκπαιδευομένων | – |
Αμοιβή εκτός έδρας | – |
Απώλεια εργασίας | – |
Κόστος του εκπαιδευτή | 30% της κλασικής |
Κόστος εστίασης | – |
Διαχείριση της εκπαίδευσης | LMS |
Κόστος ενοικίασης η κτήσης διαδραστικού πίνακα, projector κ.λ.π. | – |
Είναι σαφές ότι στις μέρες της οικονομικής κρίσης που κάθε επενδυόμενο ευρώ θα πρέπει να αποδίδει ποιοτικά και ποσοτικά το μέγιστο δυνατό, η επιλογή του e-learning ως μοντέλου εκπαίδευσης της επιχείρησης μπορεί να εξυπηρετήσει το σκοπό αυτό με τον καλύτερο τρόπο.
Σε δύο τμήματα έγινε ακριβώς η ίδια εκπαίδευση με τη διαφορά ότι στο ένα η εκπαίδευση έγινε με τον παραδοσιακό τρόπο και η άλλη με e-learning. Στην διαδικασία πιστοποίησης της εκπαίδευσης τα αποτελέσματα επιτυχίας ήταν τα ίδια ανεξάρτητα από την μέθοδο που χρησιμοποιήθηκε. Όταν όμως μετά από εξ μήνες εξέτασαν τους εκπαιδευόμενους αυτοί που είχαν εκπαιδευτεί με e-learning είχαν σαφές προβάδισμα, γιατί με το e-learning ο τρόπος και ο χρόνος που χρησιμοποιεί κάποιος για να μάθει είναι σύμφωνος με τους προσωπικούς του ρυθμούς μάθησης.