Σε ποιους απευθύνεται; Το άρθρο απευθύνεται σε στελέχη επιχειρήσεων που είναι επιφορτισμένα με την εκπαίδευση του προσωπικού.
Ποιος ο σκοπός; Σκοπός του άρθρου είναι να κατανοήσει το κοινό στο οποίο απευθύνεται το άρθρο τι ακριβώς είναι το e-learning.
Ποιος ο στόχος; Όταν θα έχει κάποιος ολοκληρώσει τη μελέτη του άρθρου θα γνωρίζει:
- Τι είναι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση
- Τι είναι το e-learning
- Από ποια στοιχεία αποτελείται το e-learning
- Συγκριτικό αποτέλεσμα μεταξύ e-learning και κλασικής εκπαίδευσης
Πριν μια δεκαετία έσκασε η φούσκα .com και μετά από αυτό, την εποχή εκείνη, φάνηκε να χάνονται και πολλές προσδοκίες που αφορούσαν την χρήση της τεχνολογίας του internet σε διάφορους τομείς της καθημερινής και οικονομικής ζωής. Όμως η στιγμή εκείνη τελικά, ήταν μια ακόμη «δημιουργική καταστροφή» όπως την ορίζει ο Schumpeter, αφού ένα μεγάλο μέρος των ιδεών και των εφαρμογών που εκείνη την εποχή παρουσιάστηκαν στη συνέχεια μπόρεσαν να αποδώσουν. Μια από αυτές τις ιδέες είναι και το e-learning ή ηλεκτρονική εκπαίδευση ή τηλεκατάρτιση.
Τι ακριβώς όμως είναι το e-learning; Είναι τεχνολογία ή εκπαιδευτική μέθοδος;
Το e-learning είναι η υλοποίηση της μεθόδου της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης με τη χρήση της τεχνολογίας.
Τι είναι όμως η εξ αποστάσεως εκπαίδευση; Είναι το μοντέλο εκπαίδευσης όπου ο φορέας εκπαίδευσης είναι έτσι οργανωμένος, ώστε να παρέχει τις υπηρεσίες του στους εκπαιδευόμενους εξ αποστάσεως. Δηλαδή χωρίς την υποχρέωση οι εκπαιδευόμενοι να βρίσκονται την ίδια στιγμή σε κάποιο χώρο μαζί με κάποιο εκπαιδευτή (κλασική εκπαίδευση). Αυτό σημαίνει ότι ο τρόπος οργάνωσης της εκπαίδευσης, το εκπαιδευτικό υλικό που θα χρησιμοποιηθεί αλλά και ο εκπαιδευτής θα υλοποιήσει την εκπαίδευση, θα πρέπει να ικανοποιούν τους ιδιαίτερους κανόνες του μοντέλου της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
Πως μέχρι σήμερα υλοποιείται το μοντέλο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης; Μέχρι σήμερα αυτοί που συμμετέχουν σε προγράμματα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για την επικοινωνία χρησιμοποιούν έντυπο υλικό, κλασικό ταχυδρομείο για την αποστολή των εργασιών ή e-mail και το τηλέφωνο για επικοινωνία με τον εκπαιδευτή.
Τι προσφέρει η τεχνολογία ώστε η εξ αποστάσεως εκπαίδευση να μετασχηματιστεί σε ηλεκτρονική εκπαίδευση (e-learning);
- Αρχικά λογισμικά (πλατφόρμες) που διαχειρίζονται εκπαιδευτές, εκπαιδευμένους και εκπαιδευτικό υλικό. Ουσιαστικά τα λογισμικά αυτά διαχειρίζονται το σύνολο της εκπαιδευτικής διαδικασίας αφού μπορούν να διαχειριστούν την διαθέσιμη κάθε φορά ηλεκτρονική βιβλιοθήκη, να υποδείξουν μαθησιακές διαδρομές με βάση την ανάγκη του κάθε εκπαιδευόμενου, διαθέτουν εσωτερικό ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, forums για συζητήσεις θεμάτων σχετικών με το μαθησιακό αντικείμενο, καταγραφή των ενεργειών του εκπαιδευομένου για την σχετική πληροφόρηση του εκπαιδευτή αλλά και εργαλεία για την άμεση επικοινωνία μεταξύ εκπαιδευτή και εκπαιδευομένων.
- Λογισμικά παραγωγής ειδικού περιεχομένου για e-learning, το οποίο θα ικανοποιεί τις βασικές αρχές της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και θα είναι κατασκευασμένο με βάση τα διεθνή πρότυπα. Το εκπαιδευτικό υλικό που θα χρησιμοποιηθεί στο e-learning θα πρέπει να διαθέτει αρχικά σαφή και κατανοητή πλοήγηση, ήχο, video, εικόνες, διαδραστικότητα με τον εκπαιδευόμενο, προσομοιώσεις με περιβάλλοντα που θα πρέπει να μάθει ο εκπαιδευόμενος, ασκήσεις αυτοαξιολόγησης κ.λ.π.
- Servers που να μπορούν να διανείμουν μέσω της πλατφόρμας το υλικό είτε μέσω internet / intranet στους εκπαιδευόμενους.
Τα στοιχεία που αναφέρθηκαν ποιο πάνω και αποτελούν τα βασικά συστατικά του e-learning δεν είναι αρκετά για να παραχθεί εκπαιδευτικό αποτέλεσμα αν:
- δεν υπάρχει ένα σαφές εκπαιδευτικό σχέδιο και
- ο κατάλληλος εκπαιδευτής ( e-tutor ) που θα το υλοποιήσει.
Συμπερασματικά από όσα πιο πάνω αναφέρθηκαν γίνεται φανερό ότι το e-learning είναι ένα μοντέλο εκπαίδευσης αντίστοιχο της κλασικής εκπαίδευσης που έχει όμως τους δικούς του κανόνες. Αυτό σημαίνει ότι και η επιλογή του συνεργάτη που θα ενσωματώσει το e-learning στην εκπαιδευτική πράξη μιας επιχείρησης πρέπει να γίνει προσεκτικά και με βάση κριτήρια που αφορούν την τεχνολογική αρτιότητα της λύσης, την πληρότητα του εκπαιδευτικού σχεδίου που θα προταθεί αλλά και την ικανότητα παραγωγής εξειδικευμένου περιεχομένου σε συνδυασμό φυσικά με την προτεινόμενη τιμή.